آماری از تاریخ رقابتهای استقلال - پرسپولیس - هواداران پرسپولیس
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
Image and video hosting by TinyPic هواداران پرسپولیس
چهارشنبه 87 مهر 10 ساعت 1:48 عصرآماری از تاریخ رقابتهای استقلال - پرسپولیس
ازی 65 به نام قرمز یا آبی؟
هر چقدر که بعضی‌ها بخواهند از حساسیت دربی بکاهند و استدلال‌های مختلف برای این عقیده خود بیاورند، به هر حال دربی است. وقتی 2 تیم قرمز و آبی پایتخت قرار است رودرروی هم قرار بگیرند حداقل برای یک هفته هم که شده همه فراموش می‌کنند جایگاه این دو تیم در جدول رده‌بندی کجاست و این مسابقه تا چه اندازه حساسیت جدولی دارد. مهم این است که دوباره استقلال و پرسپولیس، قدیمی‌ترین و حساس‌ترین رویارویی تاریخ فوتبال را انجام می‌دهند و هواداران پرشمار 2 تیم که از هفته‌ها قبل کری‌خوانی‌های خود را شروع کرده‌اند به بالاترین درجه حرارت می‌رسند.

به نظر می‌رسد دربی 65 با توجه به خریدهای پرتعداد و پرسروصدای 2 تیم در فصل نقل و انتقالات پرستاره‌تر و جذاب‌تر از دربی‌های اخیر 2 تیم باشد، بخصوص که پرسپولیس به عنوان آخرین قهرمان لیگ برتر و استقلال در قالب آخرین قهرمان جام حذفی، در واقع سوپرجام باشگاه‌های ایران را برگزار می‌کنند، مسابقه‌ای که فدراسیون فوتبال پیش از شروع لیگ هشت نخواست یا نتوانست ترتیب برگزاری آن را بدهد.

به هر حال در آستانه دربی 65 سری به‌ آمار پرشمار دیدارهای مستقیم 2 تیم می‌زنیم؛ آماری که در آن نکات مثبت و منفی بسیاری برای هر 2 تیم دیده می‌شود و امیدواریم هواداران قرمز و آبی با خواندن این مطالب علیه ما ذهنیت منفی نداشته باشند.

بهترین پیروزی‌ها

در طول 64 مسابقه قبلی 2 تیم، بهترین پیروزی پرسپولس به 35 سال پیش برمی‌گردد. روز 16 شهریورماه 1352 پرسپولیسی‌ها موفق شدند با 6 گل، تاج سابق را شکست دهند، اما استقلال برای کسب بهترین نتیجه خود مقابل رقیب دیرینه تا روز 18 اردیبهشت ماه 1356صبر کرد و در ورزشگاه امجدیه (شیرودی فعلی)‌ با 3 گل پرسپولیس را پشت سر گذاشت. در روز 6 تایی‌ها نیکولای پتریچیانو از رومانی داور بازی بود و روز پیروزی 3  صفر استقلال هم آدولف شوایلر آلمانی قضاوت بازی را به عهده داشت.

رکوردداران قضاوت

محمد صالحی با 5 بار قضاوت در دربی بزرگ تهران بین همه داوران رکورددار است، ولی از سال 1373 که تصمیم بر قضاوت داوران خارجی گرفته شد، پاسکواله رودودومونتی ایتالیایی و جمال شریف سوری با 2 بار قضاوت، با رکورد رودولف شورر سوئیسی که پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی 2 بار داور بازی 2 تیم شده بود، مساوی کردند. سعد کمیل کویتی هم با قضاوت در مسابقه جمعه به رکورد 2 بار حضور در این بازی می‌رسد، چرا که در سال 84 هم یک بار داور این مسابقه بود که بازی با نتیجه صفر  صفر به پایان رسید.

جباری و بهزادی و بیشترین کاپیتانی

در طول 64 بازی گذشته حداقل 128 بار کاپیتانی برای نفرات 2 تیم منظور شده که در جمع استقلالی‌ها علی جباری با 10 بار بستن بازوبند، رکورددار کاپیتانی آبی و در میان قرمزها این رکورد با 9 مسابقه در اختیار همایون بهزادی است.

رکوردهای دیگر بهزادی‌

همایون بهزادی، جدا از رکورد خود در بستن بازوبند کاپیتانی پرسپولیس رکوردهای دیگری هم دارد. سرطلایی دهه‌های 40 و 50 پرسپولیس تنها بازیکنی است که موفق شده در یک مسابقه هت تریک کرده، 3 بار دروازه آبی‌ها را باز کند که این مهم در همان بازی معروف 16 شهریور 52 و نتیجه 6  صفر حاصل شد. دیگر گل‌های پرسپولیس در آن مسابقه را ایرج سلیمانی (2)‌ و حسین کلانی به ثمر رساندند؛ البته بهزادی در عین حال تنها بازیکنی است که در طول تاریخ دربی 2 بار کارت قرمز داوران را پیش روی خود دیده است.

بازی‌های ناتمام

در طول تاریخ دیدارهای سرخابی‌ها، 4 مسابقه ناتمام مانده که 3 بار آن پیش از پیروزی انقلاب رخ داده است؛ البته از این بازی‌های ناتمام یکی بازی دوستانه و بزرگداشت مرحوم علی دانایی‌فرد بود که با هجوم تماشاگران به زمین نیمه‌کاره ماند، ولی در سال‌های 48، 49 و 73، 3 بار بازی‌های 2 تیم سوت پایان بازی را شاهد نبود که در هر 3 مورد، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رای به برتری 3  - صفر استقلال داد.

قلعه‌نویی کابوس قرمزها

امیر قلعه‌نویی یک رکورد ویژه در جمع‌  آبی‌ها دارد که به رغم 6 حضور روی نیمکت این تیم به عنوان سرمربی هرگز نباخته و در عوض 3 بار طعم شکست را به قرمزها چشانده است. هر 3 پیروزی استقلال در لیگ برتر با قلعه‌نویی حاصل شده و در نقطه مقابل 2 شکست این تیم با هدایت منصور پور‌حیدری و عبد‌الصمد مرفاوی در سال‌های 81 و 85 حاصل شده‌اند. 9 مسابقه دیگر 2 تیم در لیگ برتر با نتیجه مساوی به پایان رسیده است.

برتری استقلال در مهر ماه

استقلال و پرسپولیس تا پیش از بازی 65 خود، 9 بار دیگر در مهر ماه با یکدیگر روبه‌رو شده‌اند که استقلال 3 بار در سال‌‌های 49، 62 و 82 و پرسپولیس هم 2 بار در سال‌های 54 و 75 تیم پیروز میدان بوده‌اند، ضمن این‌که در سال‌های 55 ، 60 ، 78 و 86 هم 2 تیم به نتیجه مساوی رضایت داده‌اند.

وجه تمایز پروین و عابدزاده‌

علی پروین و احمدرضا عابدزاده که جزو تاریخ‌سازان فوتبال ملی ایران هستند، در دربی هم وجه تمایزی نسبت به بقیه دارند. علی پروین 20 بار به عنوان بازیکن و 23 بار به عنوان مربی پرسپولیس در این مصاف تاریخی حضور داشته است تا با 43 بازی رکورد‌دار باشد؛ اما احمدرضا عابد‌زاده هم که درهر دو تیم قرمز و آبی حضور داشته یک رکورد ویژه  داشته است. عابدزاده در بین تمام کسانی که بیش از 10 بار در دربی ایفای نقش کرده‌اند تنها کسی است که هرگز درون زمین طعم باخت را نچشیده است. آیا این بار به عنوان مربی دروازه‌بان‌های پرسپولیس هم می‌تواند به شکست ناپذیری خود تداوم ببخشد؟

گلزنان مشترک

در تاریخ بازی‌های 2 تیم استقلال و پرسپولیس، نفراتی همچون داریوش مصطفوی، پرویز قلیچ‌خانی، شاهرخ بیانی، جواد الله‌وردی، امیر موسوی‌نیا، غلامرضا فتح‌آبادی، مهدی هاشمی‌نسب، علیرضا واحدی نیکبخت و... دیده می‌شوند که در ترکیب هر دو تیم قرمز و آبی حضور داشته‌اند که البته 3 نفر آنها موفق شده‌اند دروازه هر دو تیم را باز کنند. غلامرضا فتح‌آبادی و شاهرخ بیانی یک بار دروازه استقلال و یک بار هم دروازه پرسپولیس را باز کرده‌اند و مهدی هاشمی‌نسب هم 4 بار به استقلال و یک بار به پرسپولیس گل زده تا در بین گلزنان مشترک نامی تاریخی و غیر قابل فراموشی باشد.

ایرانپاک، آقای گل

حال که بحث گلزنی پیش آمد شاید جالب باشد بدانید صفر ایرانپاک، مهاجم پرسپولیس در دهه 50 با زدن 7 گل رکورد‌دار گلزنی در دربی محسوب می‌شود. پس از او غلامحسین مظلومی (استقلال)‌ و حسین کلانی (پرسپولیس)‌ با 6 گل قرار دارند و علی جباری (استقلال)‌ و مهدی هاشمی‌نسب (پرسپولیس و استقلال)‌ با زدن 5 گل در رتبه‌ بعدی هستند. فعلا در دربی 65 نمی‌توان کسی را تصور کرد که گلزنان برتر را تهدید کند مگر این‌که اتفاقات عجیب و غریب و خارق‌العاده‌ای در زمین رخ دهد.

بازی خداحافظی قرمزها

طی 64 بازی گذشته 2 تیم، 3 بازیکن این مسابقه ویژه را به عنوان آخرین بازی خود انتخاب کرده و پس از آن کفش‌ها را آویخته‌اند که جالب است بدانید هر 3 بازیکن از جمع پرسپولیسی‌‌ها بوده‌اند. جعفر کاشانی در سال 51، محمد دادکان در سال 61 و فرشاد پیوس در سال 76 در دربی بزرگ تهران به حضور خود در عرصه بازیگری خاتمه داده‌اند.

بازی‌های خداحافظی کاشانی و پیوس با پیروزی پرسپولیس و بازی خداحافظی دادکان با نتیجه مساوی خاتمه یافت.

دربی‌های خارج از تهران

وقتی صحبت از دربی یا همان شهرآورد به میان می‌آید همگان انتظار دارند که دست‌کم شهر برگزاری مسابقه کاملا ثابت و مشخص باشد، ولی شهرآورد تهران 2 بار خارج از پایتخت ایران برگزار شده است.

یک بار روز جمعه 6/11/73 و یک هفته پس از بازی جنجالی روز 30 دی ماه همان سال 2 تیم محکوم به بازی بدون تماشاگر در بندرعباس شدند و بار دیگر در روز جمعه 20/10/81 به علت آماده نبودن ورزشگاه آزادی و زیر کشت رفتن آن، شهرآورد تهران به تبریز و ورزشگاه یادگار امام منتقل شد که هر 2 بازی با نتایج مساوی به پایان رسید. بقیه 62 بازی همگی در تهران و ورزشگاه‌های امجدیه (شهید شیرودی)‌ و آزادی برگزار شده است.


متن فوق توسط: محسن نوشته شده است| نظرات دیگران ( نظر)

درباره خودم
هواداران پرسپولیس
محسن
عشق است پرسپولیس ایران
آرشیو یادداشت ها
یک ماه قبل
لوگوی من
هواداران پرسپولیس
آهنگ وبلاگ من
اشتراک در خبرنامه